-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

دربارة حقايق وجودي كه برخي مادي و محسوس و برخي مجرد و ماوراي طبيعي هستند توضيح دهيد و راه هاي شناخت آن ها را ارايه فراماييد.

براي رهايي از تنهايي، لازم است به نكاتي توجه داشته باشيد:

1_ نگرش مردم از انسان بستگي به نحوه نگرش خود او دارد، يعني مردم به شما آن طور نگاه مي كنند كه به خود نگاه مي كنيد. امام علي(ع) مي فرمايد: ارزش شخصيت هر فردي وابسته به روشي است كه اتخاذ مي كند. اگر نَفْس خود را از ذلت نگاه داشت، به مقام رفيع نائل مي شود و اگر شخصيت خود را پايمال كرد، ضايع مي گردد.[31]

كسي كه براي خود ارزشي قائل نيست و يا اظهار ضعف و ناتواني مي كند، مقام و منزلت خود را نزد ديگران پايين مي آورد.

از طرفي، كسي كه احساس حقارت مي كند، انگيزة فعاليت و حركت به سوي رشد و كمال از او گرفته مي شود. بنابراين در قدم نخست بايد اعتماد به نفس پيدا كنيد و نحوة نگرش خود را اصلاح نماييد. قطعاً نقاط قوّت در شما وجود دارد. بايد آن ها را شناسايي كنيد و به رخ ديگران بكشانيد.

2_ سعي كنيد از مهارت ها و فنون مختلف برخوردار شويد تا شما را به بي كفايتي متهم نكنند. از اين رو لازم است دوره هاي آموزشي را در رشته هاي ورزش و هنر سپري كنيد تا جامعه شما را به عنوان عنصري مفيد و كارا بشناسد.

3_ برقراري ارتباط با ديگران در شرايط خاصي انجام مي گيرد. يكي از صفاتي كه در معاشرت هاي اجتماعي اثر بارزي دارد، گشاده رويي و حُسن برخورد است. امام باقر(ع) مي فرمايد: گشاده رويي و بشاشت ماية جلب محبت مردم و قرب به خداوند است.[32]

با خوش رويي و سلام كردن، جرأن رو به رو شدن با مردم حاصل مي شود. نكتة ديگر رفق و مدارا و عفو و گذشت است. اگر اطرافيان، شما را در جمع خود نپذيرفتند، رنجيده خاطر نشويد. در اين راه استقامت ورزيده و با رفق و مدارا باز به سراغ آن ها برويد.در مواردي لازم است براي جلب نظر ديگران، بذل و بخشش داشته باشيد. امام علي(ع) مي فرمايد: بر شما باد به رابطه با ديگران داشتن و بذل و بخشش كردن.[33]

[28]محمد تقي مصباح يزدي، آموزش فلسفه، ج 2، ص 154 و 162.

[29]مرتضي مطهري، مجموعة آثار، ج 6، ص 1059.

[30]همان، ج 5، ص 159.

[31]غررالحكم، ج 2، ص 77.

[32]بحارالانوار، ج 75، ص 176.

[33]نهج البلاغه، نامة46





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.